Exit

Elke docent zit weleens in tijdnood; de deadline voor het inleveren van rapportcijfers nadert, maar je hebt niet genoeg tijd om de hele file te behandelen. Ook hebben veel docenten wel een leerling in de klas die een trager werktempo heeft dan andere leerlingen. Dit kan komen doordat deze leerling nauwgezet werkt, vertraagd wordt door dyslexie, problemen heeft met lezen of snel afgeleid is. Om die reden bieden we bij onze lesmethode Engels Library de verkorte route. In ons vmbo-materiaal geven we twee routes aan en in het (t)-havo-vwo-materiaal zelfs drie.

Wanneer een verkorte route niet nodig is, maken de leerlingen alle opgaven van een hoofdstuk. Alle verwerkingsopdrachten alle theorie en het vocabulaire komt in dat geval aan bod.

Vmbo

Library lesmethode Engels vmbo, afbeelding van online omgeving

In de vmbo-files is de tweede en verkorte route te herkennen aan de ster achter de opgave in het dropdownmenu aan de linkerkant in de online-leeromgeving. In de papieren files zijn geen sterren achter de opgave opgenomen en wordt de route in de docentenhandleiding aangegeven. Dit om leerlingen niet te demotiveren: ze zouden de sterren namelijk kunnen opvatten als een soort ‘plusopdrachten’ of juist als ‘domme route’. Deze associatie willen we natuurlijk niet.

In de verkorte route worden enkele herhalende opdrachten overgeslagen. Dat kan neerkomen op het overslaan van een bron, het doen van twee in plaats van drie oefeningen bij een theorieonderdeel, of het doen van een minder uitgebreide schrijfopdracht in plaats van een uitgebreide. Leerlingen krijgen op deze manier nog steeds voldoende oefening en leren alle theorie en vocabulaire.

(T)-havo-vwo

Library lesmethode Engels, afbeelding van online omgeving

In de (t)-havo-vwo-files staan in het dropdownmenu en naast de opgaven zowel in de online- als de papieren files gele of blauwe stippen. De gele route is bedoeld voor de leerling die, om welke reden dan ook, een trager werktempo heeft. In deze route komt de benodigde theorie met opdrachten en vocabulaire aan bod. De blauwe route is bedoeld voor de taalsterke leerling die meer uitdaging nodig heeft.

Dit zie je bij schrijf- en spreekopdrachten waar bij de uitwerkingen denkstappen worden overgeslagen, aan de lange(re) zinsconstructies, het synoniemgebruik en een sterk toepassing van de grammatica. Meer informatie hierover is te vinden in onze uitgebreide Library- en Bloom-documenten.

In de online leeromgeving kunt u per leerling een route instellen. De leerling krijgt dan alleen de opdrachten die bij een bepaalde route horen te zien. Zeker wanneer het leerlingen betreft  die trager werken, is dat een fijne manier om ze niet te demotiveren. U kunt de keuze ook aan de leerling laten. In principe volg je de gele of blauwe route, maar als je een opgave tegenkomt die je graag wilt maken maar die niet binnen jouw route valt mag dat natuurlijk.

Library lesmethode Engels afbeelding van online omgeving

Heeft u vragen over dit onderwerp of wilt u in gesprek over onze lesmethode Engels, neem gerust contact op met uw educatief adviseur Marian Danen via telefoonnummer 06 – 49 921 971 of per e-mail: [email protected].

Close
Go top