Library lesmethode Engels en de verkorte route

Library, lesmethode Engels, heeft een doorlopende leerlijn. Hierin wordt alle theorie behandeld, er wordt met deze theorie geoefend én leerlingen ontwikkelen hun vaardigheden op een stimulerende wijze. Maar het lukt niet altijd om alle stof te behandelen. Lesuitval, leerlingen met een concentratieprobleem, dyslexie; er zijn veel oorzaken waarom voor een klas, of een individuele leerling, een verkorte route wenselijk is. Om toch bij te blijven, maar wel met de zekerheid dat alle fundamentele stof behandeld wordt. Daarom bieden we bij onze lesmethode Engels Library de verkorte route. In ons vmbo-materiaal geven we twee routes aan en in het (t)-havo-vwo-materiaal zelfs drie.

Wanneer een verkorte route niet nodig is, maken de leerlingen alle opgaven van een hoofdstuk. Alle verwerkingsopdrachten alle theorie en het vocabulaire komt in dat geval aan bod.

Vmbo

Library lesmethode Engels vmbo, afbeelding van online omgeving

In de vmbo-files is de verkorte route te herkennen aan de ster achter de opgave in het dropdownmenu aan de linkerkant in de online-leeromgeving. Daarnaast wordt de route in de docentenhandleiding aangegeven.

In de verkorte route worden enkele herhalende opdrachten overgeslagen. Dat kan neerkomen op het overslaan van een bron, het doen van twee in plaats van drie oefeningen bij een theorieonderdeel, of het doen van een minder uitgebreide schrijfopdracht in plaats van een uitgebreide. Leerlingen krijgen op deze manier nog steeds voldoende oefening en leren alle theorie en vocabulaire.

(T)-havo-vwo

Library lesmethode Engels, afbeelding van online omgeving

In de (t)-havo-vwo-files staan in het dropdownmenu en naast de opgaven zowel in de online- als de papieren files gele of blauwe stippen. De gele route is bedoeld voor de leerling die, om welke reden dan ook, een trager werktempo heeft. In deze route komt de benodigde theorie met opdrachten en vocabulaire aan bod. De blauwe route is bedoeld voor de taalsterke leerling die meer uitdaging nodig heeft.

Dit zie je bij schrijf- en spreekopdrachten waar bij de uitwerkingen denkstappen worden overgeslagen, aan de lange(re) zinsconstructies, het synoniemgebruik en een sterk toepassing van de grammatica. Zo kan je als docent iedere leerling voldoende uitdaging én bevestiging bieden, los van het niveau.

Meer informatie hierover is te vinden in onze uitgebreide Library- en Bloom-documenten, maar onze educatief adviseur kan je er ook nog meer over vertellen.

In de online leeromgeving kun je per leerling een route instellen. De leerling krijgt dan alleen de opdrachten die bij een bepaalde route horen te zien. Zeker wanneer het leerlingen betreft  die trager werken, is dat een fijne manier om ze niet te demotiveren. Je kunt de keuze ook aan de leerling laten. In principe volg je de gele of blauwe route, maar als je een opgave tegenkomt die je graag wilt maken maar die niet binnen jouw route valt mag dat natuurlijk.

Library lesmethode Engels afbeelding van online omgeving

Heb je vragen over dit onderwerp of wil je in gesprek over Library,onze lesmethode Engels, neem gerust contact op met Marian Danen, educatief adviseur moderne talen, via telefoonnummer 06 – 49 921 971 of per e-mail: m.danen@eisma.nl.

Deel op