‘De methode Library geeft mij de vrijheid en ondersteuning die ik zoek’

Bijna vijftien jaar lang werkte Gea Bosman, docent Engels aan het Lingecollege, met dezelfde methode. Twee jaar geleden gooide haar vakgroep het roer om. ‘Je verandert niet zomaar van lesboek. Maar als je een methode ontdekt die aan al je eisen voldoet, is het de overstap waard.’  

Lange tijd werkte de vakgroep Engels met een van de bekendere lesmethodes. Tot twee jaar geleden. ‘De contracten liepen af en we besloten ook eens naar andere methodes te kijken’, vertelt Gea. ‘Onze oude vertrouwde methode kreeg een nieuwe editie. Het werd steeds lastiger om nog analoog te werken’, legt ze uit. ‘Onze leerlingen hebben geen eigen device dus we wilden de vrijheid houden om voor een fysiek boek te kiezen.’

‘Overgaan op een nieuwe methode doe je niet zomaar’, vertelt Gea verder. ‘We hebben belangrijke criteria waar een methode aan moet voldoen.’ Op het Lingecollege werken leerlingen in dakpanklassen op BK- en KGT-niveau. Gea en haar collega’s zochten daarom een lesboek waarmee ze goed kunnen differentiëren. ‘Heeft een leerling meer uitdaging nodig, dan wil je geen extra boek moeten aanschaffen’, verklaart ze. ‘Maar het moet wel duidelijk zijn bij welk niveau de verschillende opdrachten en toetsenvragen aansluiten. Dat maakt determineren makkelijker.’ 

Geen verkooppraatjes

Na uitgebreide inventarisatie van de aangeboden methodes bleven er drie over die aan de eisen van Gea’s vakgroep voldeden. Dat de keuze op Library viel, heeft alles te maken met de servicegerichtheid van de uitgever, vertelt ze: ‘Vanaf het eerste moment was het contact een verademing.’ Een voorbeeld: omdat de ouders van haar leerlingen vaak laaggeletterd of anderstalig zijn gaat het wel eens mis met bestellingen. ‘Ik was gewend om urenlang bij een uitgever in de wachtrij te staan om het probleem te verhelpen. Nu pleeg ik één telefoontje en krijg ik een dag later kosteloos het boek geleverd.’ Ook als Gea zelf iets mist, krijgt ze de ondersteuning die ze zoekt. ‘Toen we constateerden dat het toetsmateriaal van Library niet helemaal aansloot bij onze werkwijze, beloofde de uitgever aangepaste toetsen te maken. Een verkooppraatje dachten wij, maar niets was minder waar. Drie dagen later zaten de toetsen in onze inbox.’

Verschillende routes

Gea werkt nu twee jaar met Library. ‘De leerlingen zijn enthousiast over de inhoud en vinden de opbouw van het materiaal heel helder’, vertelt Gea. ‘De gekozen thema’s sluiten aan bij hun eigen leven. Dat maakt het voor mij makkelijk om mijn lessen te koppelen aan de belevingswereld van de leerlingen. Hierdoor zijn zij gemotiveerd om aan de slag te gaan.’

Library leerling Engels

‘Een groot voordeel van Library is dat je als docent zelf kunt kiezen of je de methode digitaal of fysiek gebruikt’, vertelt Gea. ‘Ook kun je zelf bepalen welk lesmateriaal je gebruikt. Volg je het volledige jaarprogramma, dan hoef je zelf weinig lessen te maken. Je krijgt de hele lesvoorbereiding op een presenteerblaadje aangeboden. Maar ik vind het soms leuk om eigen opdrachten te maken. Dan kies ik voor de verkorte route. Ik gebruik dan de verplichte opdrachten voor de toets en vul de rest aan met eigen materiaal. Zo blijf ik creatief bezig met mijn vak.’

Library vrijblijvend op proef

Wil je zelf kennismaken met Library? Vraag dan nu jouw (gratis!) beoordelingspakket aan, je betaalt alleen de verzendkosten. Je kunt zowel de online als fysieke materialen van Library uitproberen. Vul hieronder jouw gegevens in, onze educatief adviseur stelt dan een pakket samen dat past bij jouw vraag.

Library Engels vmbo en havo

Beoordelingspakket Library aanvragen

  • Let op: onze educatief adviseur reageert altijd binnen 5 werkdagen. Heb je na die tijd nog niks gehoord? Check dan even of het bericht in de spam folder terecht is gekomen.

Deel op